Delicja XXL

Kilka lat temu zrobiłam taki tort na urodziny Męża. Tym razem powstał jakiś czas temu na urodziny starszej córki, z tym że o innym smaku galaretki, takim jaki najbardziej w delicjach lubi nasza solenizantka 😊

W sumie to delicja XXXL albo i więcej 😉



Tort delicja XXL

Składniki na biszkopt:

  • 2 duże jajka
  • 70 g drobnego cukru
  • 50 g mąki pszennej
  • 20 g mąki ziemniaczanej

Białka oddziel od żółtek, ubij na sztywną pianę. Pod koniec ubijania dodaj partiami cukier, łyżka po łyżce, ubijając po każdym dodaniu. Na koniec po kolei dodaj żółtka, nadal ubijając.

Do masy jajecznej wsyp przesiane mąki. Delikatnie wymieszaj przy pomocy szpatułki,  by składniki się połączyły.

Tortownicę o średnicy 23 cm wyłóż papierem do pieczenia (samo dno), nie smaruj boków. Delikatnie wylej ciasto i wyrównaj. Piecz w temperaturze 160 – 170ºC przez około 20 – 25 minut lub do tzw. suchego patyczka.

Gorące ciasto wyjmij  z piekarnika, z wysokości około 30 – 40 cm upuść (w formie) na podłogę i wystudź w temperaturze pokojowej.

Galaretka:

  • 2 ulubione galaretki (poprzednim razem były pomarańczowe, teraz wiśniowe)
  • 750 ml wody

Galaretki wymieszaj z gorącą wodą.

PS. Jeśli robisz z pomarańczową możesz dodać kawałki pomarańczy. Obierz je tylko na drobne cząstki i „wytnij” błonki.

Biszkopt przenieść na paterę i zapnij w wysokiej obręczy do tortów. Na biszkopt wyłóż tężejącą galaretkę (powkładaj w nią cząstki pomarańczy, jeśli robisz z galaretką pomarańczową. U mnie tym razem bez owoców, bo córcia nie lubi ich w ciastach). Włóż do lodówki do całkowitego stężenia.

Składniki na mus czekoladowy:

  • 200 g gorzkiej czekolady
  • 1 łyżka likieru pomarańczowego lub wiśniowego (można pominąć)
  • 3 łyżki soku z pomarańczyu mnie tym razem z wiśni
  • 30 g masła, w temperaturze pokojowej
  • 3 duże jajka, osobno białka i żółtka
  • 50 g drobnego cukru do wypieków
  • 100 ml śmietany kremówki 36%, schłodzonej

W małym garnuszku umieść czekoladę, alkohol, masło, sok i rozpuść w kąpieli wodnej, aż masa będzie gładka i błyszcząca. Zostaw do przestudzenia.

W międzyczasie, kiedy masa czekoladowa stygnie, ubij na sztywno białka, pod koniec ubijania dodając drobny cukier do wypieków, łyżka po łyżce. Powinna powstać sztywna piana.

Do masy czekoladowej po kolei wbijaj żółtka, wymieszaj rózgą kuchenną, do połączenia. Dodaj połowę piany z ubitych białek, dla rozluźnienia konsystencji, delikatnie wymieszaj.

W kolejnej miseczce ubij śmietanę kremówkę, na sztywno. Ubitą dodaj do masy czekoladowej i delikatnie wymieszaj. Na koniec dodaj resztę ubitych białek i równie delikatnie wymieszaj.

Mus czekoladowy wyłóż na stężałą galaretkę, wyrównaj. Schładzaj przez 12 godzin w lodówce. (Ja to robię przez całą noc).

Kolejnego dnia, przed podaniem oprósz delikatnie kakao.

Przechowuj w lodówce.

Smacznego! 






 Spodobał Ci się tekst?

·         To teraz czas na Ciebie 😊  Będzie mi miło, jeśli zostaniemy w kontakcie;

·         Odezwij się w komentarzu, dla Ciebie to chwila, dla mnie to bardzo ważna wskazówka; 

·         Jeśli uważasz, że wpis ten jest wartościowy lub chciałbyś podzielić się z   innymi czytelnikami – udostępnij mój post – oznacza to, że doceniasz moją   pracę;  

·         Bądźmy w kontakcie, obserwuj mój blog oraz polub mnie na Facebooku i Instagramie.


Komentarze