OdCzaruj Zim臋 馃槉

Kto mnie zna, ten dobrze wie, 偶e nie przepadam za zim膮. (Zw艂aszcza deszczow膮, tak膮 jaka by艂a przez kilka dni.) Je艣li ju偶 przysz艂a, to zdecydowanie 艣nieg jest tym, co akceptuj臋, bo jest widniej, 艂adniej, milej…  Tylko jak dla mnie, wci膮偶 zbyt zimno. Ale i z tym mo偶na sobie doskonale poradzi膰 馃槉 Chocia偶… od kilku dni u nas w艂a艣ciwie bardziej wiosennie 馃槈 Nawet powietrze pachnie inaczej, a ja wychodz臋 w l偶ejszej kurtce 馃槉 Jednak… prognozy s膮 nieub艂agalne, wi臋c jeszcze wszystko przed nami 馃槈

michal.cichocki.foto


Oczywi艣cie mimo tego, nie jest to moja ukochana pora roku, ale tak szczerze m贸wi膮c mam ju偶 szczerze do艣膰 s艂uchania narzekania na ni膮, ubolewania, psioczenia… mam do艣膰 narzekania na zjawiska czy sytuacje na kt贸re nikt z nas wp艂ywu nie ma i zdecydowanie, kt贸re s膮 od nas niezale偶ne (i nie mam tu na my艣li tylko p贸r roku). W ko艅cu i psychologowie od dawien dawna m贸wi膮, 偶e przejmowanie si臋 czym艣 na co wp艂ywu nie mamy 藕le s艂u偶y naszemu zdrowiu psychicznemu i poczuciu szcz臋艣cia. Dlatego po co to robimy? Po co wci膮偶 na te biedn膮 zim臋 tak narzeka膰?  Czy nie lepiej j膮 doceni膰 i korzysta膰 z jej urok贸w, bo bez w膮tpienia i takie s膮. Chocia偶 wielu uwa偶a je za niedogodno艣ci… Ale… Czy偶 po niej z jeszcze wi臋ksz膮 rado艣ci膮 witamy kolejn膮 por臋 roku? 馃槉 Czy tego chcemy czy nie, mamy pewno艣膰, 偶e ka偶da pora roku do nas wr贸ci, chocia偶… patrz膮c na post臋puj膮ce zmiany klimatu mo偶na mie膰 co do tego w膮tpliwo艣ci… Wracaj膮c to meritum 馃槈  Czy nie lepiej odzyska膰 kontrol臋 nad tym, na co mamy wp艂yw zamiast ci膮gle narzeka膰 na zimno, 艣nieg, deszcz itd.? Zacznijmy od swojego planu dnia. To bardzo dobry pocz膮tek do odnalezienia harmonii w naszej codzienno艣ci 馃槉 Te偶 o tym kiedy艣 pisa艂am 馃槈

Czy nie jest te偶 tak, 偶e latem czu膰 wi臋ksz膮 presj臋 na to by mie膰 „idealny dzie艅”? Ci膮gle co艣 si臋 dzieje, z czego nie wypada zrezygnowa膰, czego nie wypada omin膮膰, bo przecie偶 trzeba korzysta膰 z pogody, d艂ugich dni, trzeba pr贸bowa膰 nowych rzeczy, bo tyle si臋 dzieje itd. Czy nie wydaje ci si臋, 偶e w dzisiejszych czasach norm膮 (o zgrozo!) staje si臋 to by bez przerwy szuka膰 wra偶e艅 i bez przerwy by膰 „w biegu”?  Osobi艣cie nie znosz臋 tego, co „trzeba” i co „powinno si臋 robi膰”. Nie znosz臋 presji, kt贸ra towarzyszy艂a mi przez wi臋kszo艣膰 dotychczasowego 偶ycia, wi臋c g艂o艣no m贸wi臋 jej NIE! 馃槈 

Zim膮 jest inaczej… Poza codziennymi obowi膮zkami nie trzeba robi膰 nic wi臋cej, bo… dni kr贸tkie, na dworze chlapa, mniej si臋 wszystkiego dzieje ni偶 latem… I zdecydowanie to nie lenistwo, jak niekt贸rzy uwa偶aj膮, O NIE! To wpisany w nasz膮 natur臋 mechanizm. Pisa艂am o zimie, o tym jak przyroda „zasypia”. My te偶 to robimy馃槉  Oszcz臋dzamy i nabieramy energii. Zima uczy nas jak przesta膰 by膰 non stop w biegu, jak przesta膰 by膰 nienasyconym. W ksi膮偶ce „Zimowanie”, Katherine May pisze, 偶e zima to stan umys艂u. Bardzo mi si臋 to okre艣lenie spodoba艂o 馃槉 To taki moment wyciszenia, tak bardzo potrzebny ka偶demu z nas.

Zobacz… Po tym ca艂ym szale艅stwie zwi膮zanym ze 艢wi臋tami Bo偶ego Narodzenia, jak i ko艅cem roku, nadchodzi czas stagnacji, czas na wyciszenie, ws艂uchanie si臋 w swoje emocje, uczucia, zastanawiamy si臋 nad swoimi potrzebami. Rozumiem te偶, 偶e mo偶e dla niekt贸rych to by膰 bardzo trudne i nie dziwi mnie, 偶e s膮 osoby, kt贸re pr贸buj膮 zag艂uszy膰 to, co wewn膮trz i uciekaj膮 od tego na r贸偶ne sposoby. To mechanizm obronny, znany od zawsze. Jednak na d艂u偶sz膮 met臋 ma to swoje powa偶ne konsekwencje, o czym i ja sama bole艣nie si臋 przekona艂am 馃槈 Teraz jest zdecydowanie czas, by mimo l臋ku, pochyli膰 si臋 nad tym co wewn膮trz nas, zaopiekowa膰 si臋 sob膮, zaakceptowa膰 i ukocha膰. To bardzo wa偶ne. Zima jest idealn膮 por膮 roku, kt贸ra nam w tym pomaga 馃槉

Opr贸cz tego warto wykorzysta膰 d艂ugie wieczory na czas dla siebie lub czas sp臋dzony z rodzin膮. Ksi膮偶ka (t臋 bior臋 r贸wnie偶 w G贸ry by czyta膰 w momentach przerwy w w臋dr贸wce bez wzgl臋du na por臋 roku), film, 艣wiece, ciep艂y koc, muzyka, pisanie, granie w gry, domowe SPA, d艂ugie k膮piele… Czy nawet spacer „pomi臋dzy” na z艂apanie oddechu i dystansu, zw艂aszcza gdy idziemy po skrzypi膮cym 艣niegu pod naszymi nogami 馃槈 Ulepienie ba艂wana z dzie膰mi, p贸j艣cie z nimi na sanki, na 艂y偶wy (to nie tylko trzeba robi膰 z dzie膰mi). Zim膮 mo偶na znale藕膰 wiele wyciszaj膮cych aktywno艣ci, kt贸re sprawi膮, 偶e wypoczniemy i na艂adujemy energi臋 na cieplejsze miesi膮ce 馃槉

To do dzie艂a! OdCzaruj Zim臋 i ciesz si臋 swoj膮 codzienno艣ci膮 „tu i teraz” dop贸ki jeszcze trwa馃槉




Spodoba艂 Ci si臋 tekst?

·         To teraz czas na Ciebie 馃槉  B臋dzie mi mi艂o, je艣li zostaniemy w kontakcie;

·         Odezwij si臋 w komentarzu, dla Ciebie to chwila, dla mnie to bardzo wa偶na wskaz贸wka; 

·         Je艣li uwa偶asz, 偶e wpis ten jest warto艣ciowy lub chcia艂by艣 podzieli膰 si臋 z   innymi czytelnikami – udost臋pnij m贸j post – oznacza to, 偶e doceniasz moj膮   prac臋;  

·         B膮d藕my w kontakcie, obserwuj m贸j blog oraz polub mnie na Facebooku i Instagramie.


Komentarze