Czy oddychasz świadomie?

Bez jedzenia jesteśmy w stanie przetrwać kilka tygodni, a nawet miesięcy, bez wody kilka dni, a bez powietrza najwyżej kilka minut. Buddyjscy mnisi twierdzą, że „umiejętność oddechu przeponowego jest kluczem do długiego i zdrowego życia”. A Ty jak codziennie oddychasz?

 


Podczas jednego z webinarów na którym miałam przyjemność być, prowadząca zrobiła nam mały eksperyment. Spróbujesz i Ty?

Przerwij za chwilę i na chwilę czytanie, i zaobserwuj czy przy wdechu kiedy wciągasz powietrze unoszą się płuca czy wydyma twój brzuch? A teraz wydech… Brzuch się wydyma czy zapada?

Powiem tak. U mnie, jak u większości osób, które na tamtym webinarze były, mogłam powiedzieć, że uniosły się płuca. I jak myślisz? To dobrze czy źle? Otóż źle! Podczas takiego oddychania zamiast dostarczać sobie tlenu, sami się z niego okradamy. Szok?! U mnie było mega zdziwienie, jak u większości osób z którymi rozmawiałam. Okazało się, że w ten sposób nasz oddech jest „paradoksalny”. Prawidłowy polega na tym, że przy wdechu nasz brzuch nadyma się jak balonik, a przy wydechu zapada.

A wiesz, że gdy źle oddychamy, sami siebie pozbywamy tak zwanego narzędzia redukującego poziom stresu i napięcia w naszym umyśle oraz ciele? Też tego nie wiedziałam… Prawidłowy oddech pomaga nam się uspokoić, wyciszyć emocje, dotlenia nasz mózg i stwarza przestrzeń do kreatywnego myślenia. To właśnie przez świadome oddychanie synchronizujemy obie półkule mózgu. Jak nie wierzysz sprawdź badania, porozmawiaj z lekarzem.

Co zatem zrobić by oddychać tak, jak powinniśmy? Należy codziennie skupić uwagę na brzuchu. Zauważyć świadomie, jak się zachowuje podczas oddychania. Zauważysz, że delikatnie się podnosi podczas wdechu i „spłaszcza” przy wydechu. Gdy skupiamy się na oddychaniu, warto też „śledzić” drogę powietrza do wnętrza organizmu, ale przez całą jego długość podczas wdechu i z powrotem. Kiedy w trakcie oddychania zauważymy, że nasz umysł przestaje się skupiać, zwróć uwagę na to,  co cię od niego oderwało i powoli wróć z powrotem. Należy pamiętać, żeby powietrze wdychać nosem. A wiesz czemu to takie ważne? Nos przypomina szyjkę butelki, jest miejscem gdzie prąd powietrza jest najbardziej skupiony i to w nim zachodzi proces filtracji oraz ogrzewania powietrza, które transportowane jest do płuc. Przyznaję, że też nie zdawałam sobie z tego sprawy 😉 Po jakimś czasie już nie będziesz zwracać na to uwagi, nie będziesz się na tym skupiać, bo zaczniesz oddychać, tak, jak oddychać się powinno 😊 Do dzieła! Zawsze warto próbować, zawsze warto zamieniać złe nawyki na dobre, tak jak zawsze warto się uczyć. Powodzenia! 



Spodobał Ci się tekst?

  •  To teraz czas na Ciebie 😊  Będzie mi miło, jeśli zostaniemy w kontakcie;
  •  Odezwij się w komentarzu, dla Ciebie to chwila, dla mnie to bardzo ważna wskazówka; 
  •  Jeśli uważasz, że wpis ten jest wartościowy lub chciałbyś podzielić się z   innymi czytelnikami – udostępnij mój post – oznacza to, że doceniasz moją   pracę;  
  •  Bądźmy w kontakcie, obserwuj mój blog oraz polub mnie na Facebooku i Instagramie.

Komentarze